Lentokenttä Lentokenttä

Lentoliikenteenja ilman pilaantumisen

Lentoliikenne kasvaa jatkuvasti. ACI: n (Airports Council International) mukaan matkustajaliikenne Euroopan lentoasemilla kasvoi 8,5 prosenttia vuonna 2017. Tänä vuonna yli 1,1 miljoonaa lentoa, joissa oli 127 miljoonaa matkustajaa, saapui Ranskaan. Tämä lentoliikenteen kasvu, joka liittyy pitkälti halpojen lentojen kehitykseen, jatkuu edelleen nopeasti, vaikka se on vähemmän hektistä. Se ei vaikuta lentoaseman sijainnin ja lentoaseman rakennusten välittömään läheisyyteen (hotelleihin, toimistorakennuksiin) liittyvään ilman laatuun.

Lotniska

Hiukkas- ja molekyylisaasteet lentoasemilla

Lentokoneiden ilmansaasteet eivät ole vain lentokoneiden vastuulla. Näiden paikkojen ja tieliikenteen linja-autojen ja kuorma-autojen tiheys matkustajien ja tavaroiden lastaustoiminnan tukemiseksi aiheuttavat myös osan haittaa. Pääasiallinen pilaantumisen lähde on hiukkasmainen: petroli- ja dieselmoottoreilla ajettavat suihkumoottorit tuottavat palamispäästöissään hienojakoisia hiukkasia. Muut kaasumaiset epäpuhtaudet voivat vaikuttaa myös ilman laatuun ja terveyteen: hiilivedyt, asetaldehydit, typen oksidit (NO, NO2, NOx), mutta myös otsoni. Rakennuksiin lisätään muita ilmakehän lähteitä: ravintola-alueiden hajuja ja savua, eri tyyppisiä aldehydejä.

Varmista miljoonien ihmisten hengitysmukavuus

Suurimmat lentoasemat, jotka todellisuudessa osoittavat keskimääräistä korkeamman ilman pilaantumisen, pyrkivät vähentämään ilman päästöjä, mutta myös sisäilman laatua. Kymmenen suurta Ranskan lentoasemaa, joita ACNUSA (lentoasemien häiriötilanteiden hallintaelin) valvoo, on velvoitettava ottamaan käyttöön välineitä ulkoisen valon valvomiseksi. Sisätilojen osalta osa heistä osallistui kestävän kehityksen prosessiin ovat varustaneet itseään ilmanvaihto- ja ilmastointijärjestelmillä, jotka suodattavat haitalliset epäpuhtaudet. Marseille-Provencen lentoasema, kolmas ranskalainen lentokenttä (lukuun ottamatta Pariisi) liikenteessä, jossa matkustajia on yli kahdeksan miljoonaa, on valinnut AFPRO-suodattimet ilmansuodattimien toimitukseen.

Ilmansuodattimet ja energialaskun säätely

Ilmankäsittelylaitteet tuulettavat ja työskentelevät poistaakseen paljaalle silmälle näkymättömiä pieniä hiukkasia (PM1, PM2,5, PM10). Ne voidaan varustaa aktiivihiilisuodattimilla molekyylisen kontaminaation poistamiseksi. Esimerkiksi Marseillessa lentoasemalla on 85 ilmankäsittelylaitetta ja lähes 400 puhallinkelayksikköä, joihin on lisätty lukuisia eristettyjä ilmansuodattimia. Nämä suodattavat ilmaa terminaaleissa ja tarkemmilla alueilla, kuten tietokonehuoneissa, teknisissä tiloissa ja ala-asemissa.Tämän lentoaseman suodattimien toimittaja tarjouspyynnön jälkeen, AFPRO-suodattimet olivat vakuuttavia johtuen sen lähestymistavasta ohjaukseen. Asennetun asennuksen tarkastus paljasti suodattimien valintojen taloudelliset, energia- ja ympäristövaikutukset. Myös jätteen huolto- ja jälleenkäsittelyn näkökohdat olivat mukana. Valittu suodatusratkaisu yhdistää energiatehokkuuden ja tehokkuuden (suodattimet, joilla on suurempi suodatinpinta ja harvemmin innovatiivinen), joten kokonaislasku on selvästi pienempi.

Ilmansuodatus vinkit lentokentille Ilmansuodatus vinkit lentokentille